Saturday 4 August 2012

.: KERJA DI KEDAI SPEK (part 1) :.

assalamualaikum...

kali ni aku nk wt entry special pasal pengalaman aku bekerja di kedai cermin mata time cuti sem nih...
dah namanya budak OPTOMETRY kn...mesti la nk carik pengalaman kerja yg berkaitan dgn profession kita...

nk dijadikan cerita, time seminggu sebelum aku start short sem, aku dah ada kt kuantan dah...yela, org xleh dok lame2 kt rumah...selagi x kawen, xlekat la aku kt rumah...patutnyer minggu tu dah start short sem dah, tpi lecturer aku kate nak start minggu depannyer...aku pun ikut jela..hm, bagus jugak! xde la aku kelam kabut sgt...at least boleh la tarik nafas sket sebelum nak start kelas...

aku pn g la usha2 kedai spek kat kuantan ni...dah lama gak aku buat kerja usha mengusha kerja ni sebenarnyer...dari start sem sebelum ni lg...sebab aku dah tau dah yg aku ada short sem...jadinyer, utk mengelakkan keboringan melanda diri, baik aku g carik keje...! keh3,,,

aku igt lagi, hari tu hari khamis...aku jalan ngn kawan aku sorang ni kt ECM...kononnyer nak carik kerja kat situ walaupun aku dah tergerak hati nk g try carik kerja kt Optometris Siti & Mastura hasil usha2 aku sejak sem 2 nih...kedai tuh kt depan megamall kuantan...punyer besar sign board dia kt atas bangunan tuh...kalo korang lalu2 situ xpasan gak xtau la...xtau nape aku dapat rasakan pemilik kedai ni bagus, pekerja dia pn bagus...dah lama aku rasa camtu tiap kali lalu & tengok kedai ni...ni ekspresi first aku je la...=)


ni la kedai cermin mata tempat aku kerja...peace! =)

berbalik time aku g jalan kat ECM, aku terserempak ngn sorang akak 4th year yg baru grad kt surau dia...kak fiza namenyer...kitorang pn ape lg, sembang sakan ler nampaknyer....senior-junior kamcing la katakan....(cam tagline opto: family far from home..) hu~

aku ckp la yg aku nak carik kerja part time kt kuantan nih, dia kata..'ha..bagus la...cube la try kerja kat Siti & Mastura Optometrist..kat situ bagus..bos dia pn baik, bos dia salah sorang supervisor kt UIA gak...shahril 4th year yg baru grad ni pn dpt kerja kat situ...nt bulan 8 ada dua org 3rd year akan praktikal kat kedai tu...'

wow...ni dah macam satu petunjuk yg baik ni...sume family UIA ada kat situ, best giler!

aku pn apa lagi, g la terus ke kedai tuh...nak dijadikan cerita, rupa2nya diorang memang perlukan pekerja pn...hm, memang rezeki datang bergolek la...kt cermin tuh ada tulis:

PEMBANTU JUALAN DIPERLUKAN
-WANITA
-BERUMUR 19-25 TAHUN
-BERTUDUNG
-BUJANG

huh...ciri2 dia...islamik giler...yg xtahan ciri2 yg last tu, nasib baik i ni single mingle lagi tau...

dengan hati yg berdebar2, aku melangkah dgn kaki kanan (yg bersarung kasut VERN'S yg baru je aku beli 15 minit lalu kat ECM...semangat giler nk g carik keje..!), aku pn masuk la ke kedai tuh...

ni kedai vern's je k..brand kasut feveret aku...selesa & tahan lama!

dengan berwajah manis & sopan, aku bg salam, perkenalkan diri sebagai student opto 2nd year UIA & tujuan aku nak kerja & belajar kat kedai tu...akak sorang ni ckp suh tinggalkan nombo fon, nama n umur sebab dia kata, bos xde, nanti diorang akan sampaikan kat bos & nanti pape hal bos akan telefon balik samada dapat kerja ke x...aku buat je la apa yg dia suruh...buat la muka baik2 kan...

aku tengok pekerja2 dia pn sopan2 je, baik..pasang radio IKIM.fm lagi...amek kau!

then, aku balik ke UIA dengan penuh pengharapan...sampai kt bilik kawan aku (malas nak naik bilik lg...), tiba2 ada nombor yg xdikenali telefon...bos kedai yg aku g tadi rupanyer....!!!dia tnye la aku beberapa perkara (ala-ala interview dlm talian la katakan...)..daripada suaranyer, aku pasti yg bos tu seorang yg peramah & baik hati...punyerla best bersembang,..aku pun cakap la yg aku ni nak ada pendedahan awal, sebelum masuk klinikal nanti, lagipun nak praktikkan segala teori yg aku dah blaja sebelum ni...buat la ayat sedap sket kan...tapi dia xbg kata putus lagi samada aku boleh kerja kat situ lagi ke x..hm...

3 hari lepas tu, aku saje nak tnye bos tu, samada aku dapat kerja kat situ x, tpi dia terus kata, 'ha, nanti jannah dtg la hari isnin nanti ye..'...wow, senang giler dapat kerja...! =)

jadi, 2 JUN 2012 termeterai la yg aku ni jadi PEMBANTU JUALAN DI OPTOMETRIS SITI & MASTURA...
aku bersyukur sgt dpt kerja kat situ...mana tak nyer, hampir 4 bulan aku mengidamkan utk kerja kat kedai tu, tup2 dapat! Allah permudahkan segala urusanku...thank you Allah!=)

adakah aku dapat adapt ngn suasana kt situ? best ke kerja kat tempat baru? kawan sekerja & bos baru aku membantu aku ke...? erk..
nak tau kisah selanjutnyer???baca la enty KERJA DI KEDAI SPEK (part 2)....!!!

tata! assalamualaikum...=)

No comments:

Post a Comment