Wednesday 1 August 2012

.:BERBUKA DI MASJID NEGERI:.

assalamualaikum...

tadi 1st time bulan Ramadhan ni aku buka kat masjid negeri...dah ada kawan2 ajak, aku pn turutkan je la...
kol 6ptg kitorg sampai..then g beli makanan kt bazaar yg sgt ramai org...huh~ jenuh nk bernafas...

sahabat aku kate, kalo boleh, elakkan lalu kt tempat yg ramai org, makruh...ow, baru la aku tau, kenapa antara tempat yg paling Allah xsuka adalah pasar..ada dlm hadis....sebab pasar selalunya akan ramai org, susah nk jaga pandangan, boleh berlaku perlanggaran lelaki & perempuan, byk org buang sampah merata2, kotor, orang melepak..byk lagi la perkara yg boleh berlaku kt pasar...tapi kalo g sekali sekala, xpe je...

dh siap kitorang beli juadah berbuka, tiba2...

plop!
kawan aku yg sorang ni masuk longkang!!!dah la longkang tu air dia xbrape nk bersih...huhu....pastu kitorang pn berkira2 utk buka puasa kt padang yg terbungkang luas dgn segala macam org ramai yg ada ataupun dok je buka kt dlm masjid...

oleh sebab nk buka dah, dgn nk basuh kaki kawan aku yg dh jadi kaki celup air longkang ni..kitorang pn decide nk buka kat masjid je...

ada hikmahnyer jugak kaki kawan aku masuk longkang...at least, xde la kitorang duduk berpeleseran ngn org ramai kt padang tuh...lgpn maghrib kan...xbaik dok kt luar,..kt dlm masjid kn lebih privacy & lebih sopan...=P

pas siap makan, kitorang pn solat kt bahagian solat kt tingkat bawah masjid tuh...time nk solat hajat, ada akak sebelah aku ni keluar sof, dia dh nk kene balik agaknyer,..pastu makcik yg sebelah akak tu xnak gerak ke sebelah aku utk rapatkan sof! aku dh ckp dh kt makcik tu, "makcik, mehla sini sikit, nk rapatkan sof ni.." (sambil senyum manis...) tapi, makcik tu no respon pn!?!

dia pandang kiri & kanan & belakang nak kasi orang lain masuk...tpi, xde pulak dia panggil sesape suh masuk nk rapatkan sof...pastu dia g je start solat...uit, makcik ni...pastu memang xrapat la sof kitorang...

alahai makcik ni...sof yg sempurna tu kan sebahagian dari kesempurnaan solat...xpe la, maybe didikan yg makcik ni terima dulu lain dari didikan yg aku terima...nk ckp lebih2 kang, takut dia kate dia labih byk mkn garam...mungkin dia sayang nk tinggalkan sejadah kesayangan dia kot...



aku pn teruskan je la solat....mls nk layan makcik tuh...

dh nk tunggu solat isyak, aku pn dok la ngaji kt belakang jap...macam2 ragam kanak2, orang dewasa, orang tua yg aku perhatikan....ni la bukti kebijaksanaan Allah...tiap orang ada sifat & perangai mereka tersendiri... belum kira sistem2 yg berlaku kt dlm tiap badan manusia...kalo darab ngn brape juta manusia kt dunia ni...huih, memang xterkira...

Subhanallah!

aku perhatikan dua orang kanak2 ni...sorang kakak n sorang adik lelaki dia...walaupun adik beradik, nampak sgt berbeza karakter mereka berdua ni...si adik lelaki ni walaupun baru lebih kurang 3 tahun, ikut je mak dia solat sunat...tonggang tonggek...tpi yg si kakak yg dlm umur 5 tahun, sokmo g kacau adik laki dia ni nak solat...pastu adik laki dia ni, kekadang geram ngn kakak dia, g kejar, then masuk balik sebelah mak dia, sambung solat...huhu~

kelakar pn ada, tpi, itulah....tarbiyatul aulad...nanti kita sebagai ibu bapa sgt memain peranan dlm mebentuk karakter anak2 kita & kita lah yg akan menjadikan mereka sbg anak2 yg suka main ataupun anak2 yg suka solat...

yg xdpt terima nyer, ada sorang budak lain ni...nmpk comel dh pakai baju melayu...tapi, sorry to say, rambut dia panjang giler! takat pinggang dia...Allahu Akbar....aku rasa sgt kesian kt budak ni...baru umur dlm 5 ke 6 tahun...kakak dia yg dlm darjah 2 pn rambut pendek takat leher je...

aku pn pelik macam mana mak ayah dia didik dia sampai macam tu sekali...kalo kes yg macam ni selalunya memang mak ayah dia yg mahu & biarkan anak dia berambut sepanjang itu...

kan comel kalo rambut pendek gini...(gambar sekadar hiasan)

haish...memang macam2 ragam la manusia ni...sebab tu jugak la Allah suruh kita explore dunia ni...g merantau ke mana2 saja utk melihat kebesaran Allah....=)

ok, sekian saja buat kali ni, lain kali kongsi cite lg...
assalamualaikum...


No comments:

Post a Comment