Wednesday 1 August 2012

.:CUTI 2 BULAN (part I):.

assalamualaikum...

sekarang sume budak2 IPT ngah cuti... cuti dua bulan tapi cuti kali ni rasa cm sekejap je nk abeh...yela, kalo nk diikutkan, berapa hari je aku duduk kt rumah. dgn program sana sini, jadi komiti SUKMA, amek short sem kt UIA sambil kerja kt Siti & Mastura Optometrist...byk benda yg aku dh dapat dari cuti ni...

byk benda aku nak cerita sebenarnyer...aku cerita dari start kitorang cuti la ea...kalo korang rase nk teruskan baca entry ni, teruskan la...kalo rase boring, baca la esok..keh3,..

<SKILL TEST>
time nk start cuti long sem hari tu, dah la budak Opto 2nd year kena balik paling lambat sebab ada skill test yg killer tuh...senang nk cerita, skill test tu test yg memerlukan kita check mata patient. tpi nk kata patient sgt pn tak la, sebab kitorang check mata2 classmate kitorang je...! lecturer kitorang cakap skill test 12hb 6 dan sape yg fail kena repeat 19hb 6 iaitu seminggu lepas tuh. kitorang dh teragak2, bilanyer kitorang nak balik!?!! huwaaa...mummy..!!!

tup2, time hari nak skill test tuh, lecturer kitorg wat gempak...beliau kata sape yg fail akan repeat hari tu gak. fuh! alhamdulillah....lega rasa bila dapat tau kitorang boleh balik hari tu gak...nak dijadikan cerita, Allah permudahkan segala test yg aku & kawan2 lalui...mana tak nyer, test yg sepatutnyer memang akan fail automatik kalo x buat satu procedure ni, tiba2 supervisor bg pass!!! alhamdulillah....aku antara yg pass semua test utk Clinical Optometry 1 nih... susah gak nak pass semua test tau! yg pastinyer, amek Optometry memang best!!!=)

ni la kawan2 sekelas aku...tapi gmbr ni nmpk comel, sbb time ni kitorg bru 1st year!!! (napenyer aku terlebih senyum nih???)

<PROGRAM DOT DOT>
dah abeh segala skill test, aku ngn beberapa org kawan aku bergegas ke program yg kami kena anjurkan...
mana tak nyer, program dh start 2 hari sebelum tuh lg...tapi kami beberapa org ni dpt excuse jap sebab ada skill test tuh...tpi xleh tinggal program ni, sgt penting + aku antara org penting dlm program tuh...mane boleh tinggal weyh...=P

<KOMITI SUKMA PULAK>
dh abeh program, cadang nk singgah umah akak jap...igt bole la nk bersuka ria bersama anak2 sedara acik jannah ni jap...tapi, tiba2, aku dpt mesej..."TAHNIAH, ANDA TELAH TERPILIH UTK MENJADI SUKARELAWAN SUKMA KE 15. SILA HADIRKAN DIRI ANDA KE TAKLIMAT YG AKAN DIADAKAN PD 17HB 6 DI WISMA BELIA & SUKAN..." waaaa!!!! xleh nk jmpe anak2 sedaraku yg dirindui...kakak aisyah...aiman...asma'...adam...aqil....huhuhu~xpe la...doakan acik jannah nak g berkhidmat kpd negara...erk, korang tau SUKMA tu ape kn? sukan malaysia da...~


esoknyer, aku pn bergegas ke kuantan utk hadir ke taklimat SUKMA tuh...tak sedar diri lesen kereta dah mati bulan 4 haritu...huhu~~~ selamba jek bwk kete sana sini ngn lesen mati...dah, nak wt camane, dah darurat... hari2 aku doa...moga Allah permudahkan segalanya yg aku akan & sedang lalui...aku bukannya buat maksiat & langgar syariat Allah...aku bergerak ni pn ada tujuan & semata2 mencari redha Allah...peace!

then, after taklimat tuh...aku terpikir2, nk wt pe lg nih...cuti panjang lg....hurm, aku pun terpikir sirah pasal sorang sahabat ni nk pergi berperang, tpi Rasulullah tanya, "adakah kamu masih mempunyai ibu bapa?" sahabat menjawab, "ya"..maka Rasulullah berkata, "baik kamu pergi berbakti kpd ibu bapa kamu..."

jadi, nk dijadikan cerita, aku pun balik la ke rumah ku syurga ku di Muadzam....=)
(punyalah susah nk lekat kaki kt rumah anak dara sorang ni...)

time balik rumah tuh, aku g la singgah kt Muadzam, pekan kesayanganku...=P
niat di hati nk renew lesen yg dh berbulan2 x renew tuh!!! doa2 time nk masuk ofis JPJ, mntk2 pegawai die xtnye macam...nape x renew awal??? kalo lesen kamu x renew lg, sape yg bwk kereta g sini??? ha...pe nk jawab....

tup2, Allah permudahkan, diorang xtnye pn....yg diorg tnye, ada sorang pak cik ni, mcm pernak kenal...aku pn tnye, "pak cik ni mcm pernah kenal la...pak cik duk keratong 8 ea?" dia kate, "aah, kamu ni anak siapa?"
aku kata, "pak cik xkenal sy? sy tua setahun dari sorang anak pak cik ni...pompuan,.ala, anak haji ngatiman..." "0w, kalo haji ngatiman pak cik kenal sgt la..."

hu~femes nyer bapakku.....

nasib baik aku beramah mesra dulu ngn pak cik ni sblm dia tnye mcm2...ala2 kisah masa perang khandak dulu...di mana sahabat Rasulullah diminta utk jadi spy kt tentera kafir, pastu ketua tenteara kafir ni suruh tentera dia lihat orang kiri & kanan utk cam mana tau ada spy,..pastu spy tentera muslimin ni terus bertanya org sebelah dia, jadi, tentera kafir yg sblh dia tu xsempat la nk tnye dia dulu...kalo x, kantoi la.....

hebat kn sahabat Rasulullah dulu??? boleh kita applikasikan kt kehidupan kita...=P

ok la...nk stop dulu buat setakat nih...nt aku sambung cite lg ek...
assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment