Tuesday 14 August 2012

.: KERJA DI KEDAI SPEK (part II) :.

assalamualaikum...

ha...ritu aku dah janji nk cerita pasal camane aku kerja kat kedai spek Siti & Mastura kn? seperti pak cik kesayangan aku kata, "Janji Ditepati"...so, janji mesti ditepati! kan pak cik kesayanganku kan2...? kalo x ditepati, jadi la antara ciri2 orang munafik kan pak cik???=P

mula2 aku masuk kerja hari isnin 2hb 7 2012...same tarikh ngn optometrist baru kat kedai Siti & Mastura ni...optometrist baru a.k.a senior aku yg bru abeh blaja kat UIA nuh...walaupun x convo lagi, kerja datang bergolek...!!!

ni la yg dean kuliyyah aku pernah kata dlm majalah variasi, "graduan sains kesihatan bersekutu UIAM mendapat rebutan.." wah!!!memang mantop la graduan UIA! alhamdulillah, rejeki Allah la katakan...memang senior2 & lecturer2 aku selalu kata, "kamu jgn risau, insyaAllah kalo kamu grad, mahupun belum grad pn, kerja akan sentiasa datang kpd kamu...sebab profesion kamu ni memang dapat sambutan sekarang & peluang pekerjaan kamu luas dgn gaji basic RM 2500 ke RM 3000!!!" yg kamu perlu buat, sediakan diri dgn ilmu secukupnya & grad dgn tenang..."=)



ok, berbalik kpd cerita aku kerja kat kedai spek tuh, aku dah niat nak blaja kat kedai tuh...xkisah gaji brape...(sekarang dh abeh kerja, menyesal pulak ckp kt bos xkisah gaji sekecik mana..hu~) aku ni kalo dh cerita, xboleh nak berenti...

kat mana tadi ea..? ok, first day aku masuk kerja, my collegue tengok pelik kat aku...'pehal pulak budak yg haritu mintak kerja dtg sini balik nih...???' camtu la kot diorang bisik kat hati..hu~ aku terus ckp kat diorang, "err...kak mas mintak sy dtg hari ni...boleh start kerja hari ni," "ow, yeke...ok," yela, aku pun cuak jugak diorang camtu kan...aku pn letak la barang2 aku & tolong diorang buat pape yg patut....byk kali gak aku ckp kt diorang, "ada pape yg sy boleh tolong?" "nak tolong pape ke?" kenapa camni...? kenapa camtu...? apa ini...? apa itu...? mesti diorang pn x larat nak layan kerenah aku...hu~ mintak ampun kak farah, yani....

yela, aku tanye macam2 pn sebab aku nak blaja segala benda kat dalam kedai tuh, aku kan nak timba ilmu & pengalaman.....=) ada kata2 ulama' atau hadis mengatakan, "ilmu itu hikmah, ummat Islam perlu mencari hikmah (ilmu) itu walau di mana saja hikmah itu berada" ok yep! paham dah kenapa aku tnye macam2? bagus...

rakan sekerja aku ni bagus tau...sokmo pasang radio IKIM.fm kat kedai gituh...aku pernah tnye gak, "bos ke yg suruh pasang IKIM?" diorang kate, "x la, kitorang yg pasang sendiri..." wah....bagus x???pastu diorang sokmo mengaji, baca majalah2 islamik, al-ustaz la, solusi la,..memang class la diorang ni...kerja kat sini untung tau, dah la bos a.k.a kak mas sporting, x sombong, rakan sekerja yg best! rasa cam family far from home gituh...(aik..?same pulak cam tag line department optometry aku...)

bos aku suruh panggil dia kak mas je, dah la peramah, pemurah...hu~ bulan puasa ni je dia bagi 3 kotak kurma kat semua pekerja dia...tapi sampai sekarang, dah nak abeh Ramadhan ni pn aku x abeh kan lagi kurma2 tuh...hu~

minggu pertama aku kerja kat kedai tu, kedai kami pernah didatangi seorang mat saleh pompuan with her daughter...tetibe speaking pulak aku nih pesal...kalo mat saleh dari britain ke, US ke, boleh la lagi aku terima...nih tengok2, dari rusia weih...!!! orang rusia mane tau speking english...dah jadi macam itik ngn ayam dah kitorang nih...

aunty ni dtg kedai kitorang nak beli lens (atau nama lainnyer contact lens dlm erti kata opto nya...walaupun kitorang blaja, lens tu adalah kanta atau cermin spek!) dah la aunty ni first time nak pakai contact lens, pastu nak pakai yg bercolor yg boleh besar kan anak mata pulak tuh! plus solution contact lens tu dah agak lama la...weih, susah gak tau nak pakai contact lens yg besar tu, lagi2 pulak kalo bukaan mata a.k.a palpebral fissure kecik macam mata aunty tuh!

hu~ merana aku ajar aunty nih, nak2 pulak collegue2 aku main tolak2 aku je suh cakap ngn aunty ni...aku kena la buat demo kat aunty ni sebab ni first time dia pakai contact lens...alhamdulillah la aku pernah la pakai contact lens kat lab Clinical Optometry sebab nak induce power mata bagi sape2 yg xde power...hu~ credit to Bro Afzam!!!tapi dalam hati aku kata 'nape la aunty ni dtg kat kedai aku, dtg kedai lain kan boleh...'

hu~ tapi, semua tu ada hikmahnyer...boleh aku praktik kan apa yg aku blaja sambil tingkatkan speaking aku, walaupun x masuk lagi subjek contact lens tuh...sem depan kot,..xpe2, pendedahan awal...neway, credit to Allah jugek!!! sebab letakkan aku di tempat itu & aku tahu, Dia pasti takdirkan yg terbaik buat hambaNya... =)

ok la, nanti aku cerita lagi pengalaman aku kat kedai spek, k!
assalamualaikum...




No comments:

Post a Comment