Wednesday, 1 August 2012

.:CUTI 2 BULAN (part II):.

assalamualaikum, kami ucapkan...kepada semua rakan2 & taulan...ewah... boria jap~

dah2...astaghfirullahalazim...

kali ni aku nk cerita pasal aku amek short sem a.k.a sem 3 sesi 11/12 nih...mesti korang pelik napenyer yg budak sorang bernama jannah ni gatai2 g amek short sem time orang lain ngah berseronok bersuka ria kt rumah nih???
 ha...yg tuh aku xnk cite...kalo nk tau, PM me ok!

yg penting, byk ilmu+pengalaman yg aku dpt sepanjang short sem kt UIA tercinta nih...=P
lagi pulak aku ni jenis xleh dok diam...mesti ada benda yg kena aku buat, kalo x maunyer ada yg jdi cm kucing nk beranak nih...

nk dijadikan cerita, setelah 5 hari aku duk kt rumah, tolong mak buat kerja2 ofis beliau, aku pn mengangkat kaki utk meninggalkan rumah lg...kali ni aku ada program kt Temerloh...best! program ni pasal muslimat muda...lebih kpd taujihat a.k.a penyuntik semangat utk bagaimana kita nk menjadi muslimat yg terkedepan dlm menempuh segala onak & duri menempuh halangan2 dunia masa kini yg dicipta oleh musuh kita mahupun kita sendiri...


ni poster program kami!!!

antara yg aku dpt time program sehari ni...

-pasni kita akan jadi isteri, ibu & juga sebahagian dari masyarakat totally...jadi, pe persediaan kita utk jadi seorang pendakwah dlm erti kata lain utk menjadikan anak2 & keluarga kita serta masyarakat kpd Islam & memilih pemimpin yg membawa Islam? di mana produk yg telah kita bentuk selama kita menjadi insan sehingga ke hari ini? xkn xde hasil walau sekelumit zarah?

-orang yg paling penting dlm memastikan ke'istiqamah'an kita dlm membawa Islam adalah suami...maka, pilihlah suami yg benar & sama fikrah a.k.a kefahaman dgn kita...xslh pilih suami yg berlainan fikrah, tetapi halangan utk bergerak kerja dlm Islam lebih besar & lebih banyak lah! =P

-medan sebenar dlm berdakwah bukan shaja di kampus, tetapi bila kita berhadapan dgn masyarakat luar, jadi, rajin2 lah turun ke masyarakat mulai sekarang ye jannah...medan sebenar bukanlah satu medan yg mudah & senang..kita lihat sahaja dakwah Rasulullah yg telah menempuh begitu byk halangan & dugaan sepanjang memperjuangkan Islam...

-fokus kpd kekuatan yg kita ada...fikrah...jiwa...fizikal...dll...bukannyer kelemahan kita. jadi, gunakanlah kekuatan yg kita ada seoptimum mungkin!

-pengalaman akan kita dpt jika kita rebut & ambil peluang yg ada...pengalaman bukannya akan dapat bila ditunggu...

-kita ibarat sebuah bangunan...ada yg jadi bumbung (pimpinan), ada yg jadi dinding (penggerak)...jadinya, kita buat kerja kita...bumbung yg akan selalu ditimpa hujan & panas; pemimpin yg akan selalu ditimpa tomahan & fitnah dari musuh2...

-medan perjuangan kita sgt luas...kita yg perlu pandai mencelah utk bergerak...bukan menunggu kerja yg akan dtg kpd kita...

-persiapan diri sgt penting...ilmu, fikrah, isu semasa, ibadah, akhlak...semua tu perlu...jgn sampai musuh mengatakan bahawa kita ni bukannya totally Islam sebab masih x menunjukkan ciri2 Islam sebenar & bila tanya pasal Islam, kita xtahu...

-dlm dakwah jgn ada rehat atau cuti, nanti kalo nk start semula, dah susah...nafsu ni jgn diternak terlalu lama...=P

ni antara isi2 yg aku dapat time program ni...best!!! kalo korang nk join program yg aku join ni, PM me k!
kalo nk isi semua, terlalu byk la pulak...kang x wt benda lain pulak...nk cerita nya, time program ni byk ajar aku bermacam2 benda...walaupun berapa jam je kitorang wat...aku jadi pengerusi majlis yg x tahan nyer...xde pulak gmbr nk tunjuk ek...x yah la, xpenting pn letak gmbr aku kt sini....

k la, nanti kita sambung lagi k! c ya! selamat beramal!
assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment