Friday 10 August 2012

.: CUTI 2 BULAN (part III) :.

assalamualaikum...i'm back!

kali ni nak sambung balik cerita cuti 2 bulan aku yg xbrape nk pendek, xbrape nk panjang ni...sebenarnyer, baru aku perasan, kalo kita manfaatkan betul2 cuti yg kita ada, byk benda kita boleh buat...betullah kata2 Rasulullah:

"terdapat dua nikmat yg sering dilupakan oleh manusia, iaitu nikmat kesihatan & nikmat masa lapang"

jadi, gunakanlah masa yg Allah bg kat kita sebaiknyer, nanti Allah tanya kita kat akhirat tentang masa yg telah kita gunakan..."si fulan binti si fulanah...apa yg kamu telah lakukan terhadap masa yg aku telah berikan...?!?" ha...apa nak jawab? x ke gagap kita kang nanti kalo xde alasan nak bagi....

hari tu lepas program pasal muslimah muda, malam tu kitorang tido kat rumah sorang sahabat ni...rumah dia best giler...rumah kampung, pokok bunga banyak, mandi guna air kolah...ada kucing jiran yg comel giler, kat depan rumah ada kebun koko yg byk & rendang, keliling rumah ada herba2 yg boleh di petik & di makan begitu sahaja...memang best! tQ kak furaa...!!!

nak ceritanyer, mlm tu sempat kitorang wt usrah jap, peringatan utk diri masing2...pagi esok kitorang masak sendiri...masak sesama...walaupun orang kata pompuan ni susah nak kongsi dapur, tapi boleh je! time buat aktiviti bersama la baru kita kenal camane sahabat kita tuh.. tu la ukhwah namenyer...aku ada dgr, kalo kita nak tau perangai sahabat kita tuh, ada beberapa perkara yg kita boleh buat bersama; travel, makan, tido...hu....cam tu la baru mantap ukhwah,..kan2...?

yg klakar nyer, kat rumah tuh ada maggi je, sebab rumah tu agak lama ditinggalkan...aku puaslah kata, "maggi xbaik utk kesihatan...byk preservative yg xbaik utk otak kita...xpayah la makan...lagi pn sy pening la kalo makan benda yg banyak MSG ni..." pastu, diorang pn terima je la nasihat aku...kitorang masak je ngn apa yg ada...kitorang buat 'maggi goreng perencah sendiri'...pastu aku nampak ada stock tom yam dlm peti..

gambar hiasan jer..keh3...

ha...tetibe dpt idea! kitorang buatla 'maggi goreng tom yam'....

masak punyer masak, sekali kitorang terpikir, x ke perencah tom yam pn guna bahan segera yg tinggi ngn presevative & seterusnya x baik utk kesihatan...hu~~~ sekali same je da ngn kitorang guna perencah maggi tuh~

dah kol 8pg tuh, kitorang pn bergegas ke tempat yg kitorang nk tuju~selamat tinggal rumah kak fura yg best~

petang tuh kitorang pn bersurai menuju ke tempat hala tuju masing2...aku bergerak ke UIA utk amek short sem...walaupun x start lg pn...lecturer aku selamba je ckp, "eh jannah, sy igt short sem start next week, sy ni pn kat kampung lg...kita start class next week je la eh," hu...~ sir...seminggu lagi sir!?! apa aku nak buat kt kuantan ni seminggu? terperap kt bilik???oh, no la...no no no...

nak tau aku buat ape? tgok la sambungan cerita cuti 2 bulan aku ni kat entry aku pasal aku kerja part time kat satu kedai nih! nak tau kedai pe? kita layan .: KERJA DI KEDAI CERMIN MATA :.

nanti aku sambung lg cerita aku pasal aku jadi sukarelawan SUKMA deh...best!
c u!

No comments:

Post a Comment